Upp som en sol, ner som en pannkaka

 
 
 
"Life is a rollercoaster
Just gotta ride it"
 
Jag har insett att jag är som en skakig vågskål innuti.
Ena dagen väger denna skål jämt på båda sidor och jag mår bra, okej, stabilt!
Men dom dagarna blir jag lätt överväldigad av må-bra-känslor för att jag känner mig så tillfreds med mig själv och då händer det ofta att jag vill göra massa saker och helst alla dessa saker samtidigt , jag vill hinna med så mycket som möjligt och detta så fort som det bara går.
Det går lixom till överdrift och vågskålen skjuts i höjden för fort.
För att dagen efter ligga "utslagen" och inte orka/vilja göra i princip någonting..
Grejen är den att det nästan alltid slår tillbaka på mig, min vågskål blir pga detta hastiga "uppskjut"  för tung på ena sidan och jag åker ner igen och blir i obalans just pga att jag lätt går till överdrift de dagar jag mår bra...
Det är så svårt att hitta den där balansen och behålla den.
Man skulle också kunna jämföra mitt mående och min situation med en bergodalbana
(vilket jag har skrivit tidigare) med väldigt många loopar i , man åker upp upp upp och är där en stund då och då och sen går det fort ner igen och runt, runt ibland.
Det är svårt att beskriva depression och ångest och ett dåligt psykist mående för andra som inte vet, för det syns ju inte direkt utanpå...
 
Jag har haft det extrat jobbigt i en period nu, med ångestattacker, oro, mardrömmar = konstig sömn m.m som gjort vardagen ännu krångligare/jobbigare än vanligt..
 
Men sedan igår, så infann sig den där bra-känslan igen.
Och jag har trotts dålig sömn i natt haft en otroligt bra dag idag och det har känts som att jag har lyckats ganska bra med att vara mycket i nuet och lagt det dåliga åt sidan.
Mamma bjöd ut mig på mat på förmiddagen och sen gick vi en stund på stan tillsammans och det känndes så bra att komma ut och inte känna obehag i det.
Jag hade det där lugnet inom mig som jag har saknat och jag lyckades behålla detta i stort sett hela dagen.
Jag njuter av det! Så mycket!
Men jag försöker även ha med mig i bakhuvudet att jag inte alltid kommer må så här (även om det känns så just nu för stunden,) att det kommer fler dagar då jag inte är på topp .
Jag måste ha med mig det i tänket annars  går det som sagt lätt till överdrift av glädjeruset och jag slår i botten, så mycket känner jag mig själv.
Jag menar inte att jag begränsar mig och låter mitt dåliga mående hålla mig tillbaka, det jag menar är att jag måste försöka tänka på den där balansen jag nämnde, att det ska väga lika...
Inte springa iväg i tankarna och ha så bråttom. Här och nu, det är det svåra ...
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BadKidney

Här i min blogg handlar det en del om mitt liv/mående men även mycket om sådant som jag tycker om och som rör mina intressen. Jag är en Estetisk/konstnärlig/bohemisk, snäll, omtänksam, känslig, djur/naturälskande, andlig, smågalen, pysslig, drömmare.... Välkommen! Titta gärna in min andra blogg också: http://welcometotheasylum.blogg.se Som handlar om mitt andliga intresse och annat inom det området.

RSS 2.0