Planeternas Kärleksdans På Himlavalvet Ikväll/Natt

Okej, ikväll när vi var ute och gick jag och N innan bion så såg vi två "stjärnor" på himlen som såg ut att ligga väldigt nära varandra,  har även sett dessa i ett par nätter innan ikväll och undrat vilka stjärnorna är för jag har inte sett dem förut.
Det kändes lixom som att det var nått nytt som poppat upp på himlen.
N nämde då iaf att han hade hört nått om att det var planeter eller liknade.
Jag kollade upp detta på nätet nyss och det visade sig faktist vara  planeterna Venus och Jupiter som syns på himlavalvet och ikväll/natt så strålar dom nämligen samman.
De har tydligen närmat sig varandra i ett par månader men syns ikväll alledes intill varandra, något som astronomientusiaster liknat vid en romantisk dans =)
Väldigt vacker tycker jag och coolt att vi faktist fick se detta.
Sist detta kunde beskådas var för 40 år sen så det är ganska ovanligt med andra ord.


Här kan den som vill läsa en artikel om det hela.

 



Kommentarer
Gunnel

2012-03-14 @ 09:24:56


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BadKidney

Här i min blogg handlar det en del om mitt liv/mående men även mycket om sådant som jag tycker om och som rör mina intressen. Jag är en Estetisk/konstnärlig/bohemisk, snäll, omtänksam, känslig, djur/naturälskande, andlig, smågalen, pysslig, drömmare.... Välkommen! Titta gärna in min andra blogg också: http://welcometotheasylum.blogg.se Som handlar om mitt andliga intresse och annat inom det området.

RSS 2.0