Dog Adolf Fredrik Av En Semla?

På fettisdagen 12 februari 1771 avled den svenske kungen Adolf Fredrik

(Gustav III:s far).

Detta skall ha skett efter att han förätit sig på bland annat semlor.

bulletinen om kungens död står i varje fall följande att läsa:


"Hans Majestäts dödsfall har skett av indigestion av

hetvägg, surkålrofvorhummerkaviar,

böckling och champagnevin."


Kungen hade under en period i början av 1771 vistats på hälsohem.

Vid återkomsten till Stockholm åt han en relativt normal kunglig måltid:

böckling, rysk kaviar, hummer, ett fat med surkål, samt kokt kött med rovor.

Eftersom det var fettisdag bjöds naturligtvis även på Adolf Fredriks favoritefterrätt – fettisdagsbullar.

Som drycker till denna dessert föredrog kungen varmmjölk och en flaska champagne.

Ett par timmar senare drabbades kungen av magkramp och yrsel, fick ett slaganfall, och avled.





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BadKidney

Här i min blogg handlar det en del om mitt liv/mående men även mycket om sådant som jag tycker om och som rör mina intressen. Jag är en Estetisk/konstnärlig/bohemisk, snäll, omtänksam, känslig, djur/naturälskande, andlig, smågalen, pysslig, drömmare.... Välkommen! Titta gärna in min andra blogg också: http://welcometotheasylum.blogg.se Som handlar om mitt andliga intresse och annat inom det området.

RSS 2.0