-A Bookworm Is Eating My Brain-

**************************************************************
*******************************************
Jag har komit in i en ny fas, jag läser jättemycket och har börjat intresserat mig för böcker igen...
Det känns skönt att ha komit in i det för det finns så mycket bra att läsa och det fördriver tiden helt enormt..
Jag är inne på memoarer, biografier och sanningsrelaterade böcker i poketform just nu..
Har nyligen läst ut två otroligt bra, men riktigt hemska berättelser som spinner lite på samma spår fast den ena från en psykolog/speciallärares synfält och den andra från en fostermammas.
Skymningsbarn och Skadad heter dom.
Jag tänkte köra en liten recension på dom båda i slutet av detta inlägg.

Fick hem två nya böcker på posten idag som jag skickat efter och det gjorde mig glad ^^
Vingklippt ängel (av Berny Pålsson) och Silverfisken (av Sofia rapp Johansson)
Så dom har jag att göra med ett tag.
Sen så ska jag ocks påbörja en bok så småningom som heter Inlåst (Teresa Cooper) också den verklighetsbaserad.

Med tanke på detta stora bokbehov så tänker jag införskaffa mig ett lånekort till biblioteket, vilket jag borde ha gjort för längesen.
Men jag har inte kännt nått speciellt behov av det förut, så det är väl dags nu då.
För det är juh skitbra att man kan låna böcker gratis istället för att köpa dom.
Sen om man nu hittar en riktigt bra bok som man har lånat (en pärla som jag brukar säga) så kan man ju givetvis införskaffa den då.
Men nu till recensionerna av böckerna som jag lovade, och jag kan varmt rekomendera dom
(om man nu orkar med det jobbiga, starka inehållet som sätter sig som knivar i själen)




SKYMNINGSBARN
av Torey Hayden


När specialläraren Torey Hayden börjar på en psykiatrisk avdelning för barn möter hon nioåriga Cassandra som blivit sexuellt utnyttjad och fyraåriga Drake som slutat tala.
Hon träffar också den 82-åriga Gerda som är djupt deprimerad och sluten efter en stroke.
Det blir Haydens svåra uppgift att nå fram till dessa patienter och om möjligt hjälpa dem.
Det visar sig bli en av de största utmaningar  som hon någonsin ställts inför.
Skymningsbarn är en gripande berättelse som förenar fackbokens kvaliteter med deckarens spänning...

-Jag ger denna bok tre och en halv av fem i betyg.
Den är spännande, intressant och gripande, men kan då och då kännas lite upprepande så att säga-




SKADAD
av Cathy Glass



C
athy Glass hade varit fostermamma till femtio barn under loppet av tjugo år när hon välkomnade åttaåriga Jodie till sitt hem.
Inget tidigare barn hade varit så trassligt som Jodie, vars våldsamma och agressiva sätt skrämt iväg fem fosterfamiljer på fyra månader.
När Cathy tog emot Jodie visste hon inte vad som låg bakom Jodies chockerande beteende.
Hon skär sig själv, slåss och gömmer sig bakom flera olika personligheter som hon har gett olika namn.
Allt eftersom Cathy kommer Jodie närmre lär sig den lilla flickan att hon kan lita på Cathy och anförtro sin fruktansvärda historia till henne.
En chockerande mörk berättelse inget barn ska behöva uppleva...


-Detta är en av de mest gripande och vidrigaste böcker som jag har läst.
Allt som denna lilla flicka har behövt uppleva.
I början av boken tyckte jag att Jodie (flickan som det handlar om) var riktigt otäck och smått motbjudande, men ju längre in i berättelsen man kommer och ju mera man får veta om hennes bakgrund och det som hon har vart med om, så växer det fram någonting annat och man får en anorlunda synvinkel på varför hon "uppför" sig som hon gör.
Man kan inte klandra henne för att hon agerar på detta hemska, brutala vis efter det som hon har tvingats tagit sig igenom.
Boken är förutom Jodies otäcka bevittnelser och allt det hemska ändå fylld av kärlek och medkänsla från denna underbart starka och modiga kvinna (Cathy).
Som lyckades ta sig an denna lilla flickan och bryta sig igenom till det innersta av henne och sakta men säkert få ta del av det ofattbart hemska som hon upplevt och börja en resa tillsammans med Jodie mot uprättelse och det liv ett barn förtjänar.-
-Denna bok få fem av fem i betyg.-




Kommentarer
Jack of all Trades

Hey you. Trevligt att du har hittat en bra sak att pyssla med om dagarna. Books are good! So keep reading and keep that beautiful mind going.// Jack @-->--

2010-02-03 @ 02:20:31


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BadKidney

Här i min blogg handlar det en del om mitt liv/mående men även mycket om sådant som jag tycker om och som rör mina intressen. Jag är en Estetisk/konstnärlig/bohemisk, snäll, omtänksam, känslig, djur/naturälskande, andlig, smågalen, pysslig, drömmare.... Välkommen! Titta gärna in min andra blogg också: http://welcometotheasylum.blogg.se Som handlar om mitt andliga intresse och annat inom det området.

RSS 2.0