Drömbikt 2009-11-26

I natt upplevde jag för första gången en så kallad lucid dröm (dvs en dröm som är klar, man inser att man drömmer och kan då ta kontroll över situationen)
det var ganska scary men så jäkla fränt samtidigt.
Drömmen utspelade sig i byn där jag växte upp (drömmer ofta om detta ställe och då mestadels obehagliga drömmar som typ mardrömar) det var i min kompis Elins hus som detta tog form.


Jag stod inne på toaletten och speglade mig, helt plötsligt hör jag hur alla utanför dörren skriker.
Jag går ut och får syn på en hemsk svartklädd figur som står i köket.
Med kåpa över huvudet så att ansiktet inte syns (tänk er typ liemannen) den kommer sedan emot mig och jag backar bakåt av rädsla.
När den närmar sig mig så börjar den upprepa högt för sig själv
- Det är jag som är sjukan, det är jag som är sjukan!
Om och om igen.
samtidigt som den väser och spottar vilt omkring sig.

När den är alledes inpå mig så syns dess ansikte.
Och det är mitt ansikte den har, fast ögonen är typ förvridna.
Jag känner rädslan stiga och förvirringen komma och det är här det coola inträffar (vanligtvis i mina drömmar vid ett sånt här skede så brukar jag vakna upp från drömmen och fatta nada)
Istället så inser jag helt enkelt att jag drömmer och bestämmer mig för att ta kontroll över situationen.
Jag tar tag i den hemska besten och lyfter upp den mot väggen där jag stirrar den i ögonen och säger sedan.
- Du kan inte göra mig ett skit, du finns inte.
Försvinn härifrån och kom inte tillbaka.
Jag såg i ögonen på figurern framför mig att den blev osäker, den började flacka med blicken och blev svag.



Sedan vaknade jag av att Nicke väckte mig och frågade hur det var med mig.
Jag hade skrikit i sömnen och så.
Var helt kallsvettig och jätteskakig i kroppen efter det, men som tur var så kändes det bättre när Nicke höll om mig och vi pratade om drömmen.
Det var han som berättade om det här med lucida drömmar.
Man kan tom träna upp psyket med vissa övningar så att man kan göra i stort sett vad som helst när man drömmer och vara medveten om att det är en själv som styr det hela.
Fräänt =)

Jag tror jag vet vad min dröm betyder, det har nog helt enkelt att göra med hur jag mår.
Att jag "slåss" mot mig själv och mitt dåliga mående.
Att jag blir rädd för mig själv ofta och att jag har sådant självhat.
Jag kan inte vinna över mig själv, jag måste helt enkelt försöka bli vän med mig själv och sluta kriga....





Kommentarer
Cattis

jag tror precis som angående vad drömmen handlade om, men tror oxå att du äntligen är på väg uppåt, att snart kan inte sjukan dvs din depprition och panikångest bita på dej längre:)



puss o kram

2009-11-27 @ 03:00:54
URL: http://cahtrinea.blogg.se/
Jack of all Trades

Now this...is interesting... Fast ganska väntat ändå. Alltså att du inte vill vara "slav" längre. Good for you! thumbs up

Me on the other hand, har...nah, en sån morbid kommentar kan man inte lämna på en väns blog... Den tar vi en annan gång^^ Men kul att du rycker upp dig =) hugs

2009-11-27 @ 13:19:43


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BadKidney

Här i min blogg handlar det en del om mitt liv/mående men även mycket om sådant som jag tycker om och som rör mina intressen. Jag är en Estetisk/konstnärlig/bohemisk, snäll, omtänksam, känslig, djur/naturälskande, andlig, smågalen, pysslig, drömmare.... Välkommen! Titta gärna in min andra blogg också: http://welcometotheasylum.blogg.se Som handlar om mitt andliga intresse och annat inom det området.

RSS 2.0