Pink Lake

Idag läste jag någonting jättehäftigt i en resetidning.
Nämligen att det finns en sjö i Senegal som är rosa!!!!
Hur häftigt är inte det lixom ;)
 
Namnet på sjön är Lake Retba eller Lac Rose och ligger norr om cap vert halvön nordost om Dakar.
Vattnet verkar alltid ha en rosaaktig nyans, men syns som mest under de torra sommarmånaderna när de saltaktiga nivåerna är höga då vattnet kan få en nyans liknande jordgubbsmilkshake och ibland även gå över i lite mer röda toner.
Man kan lätt tro att den rosa färgen uppkommit genom att nån dumpat kemikalier eller liknande i vattnet, men sanningen är faktist den att det är naturen själv som skapar detta häftiga fenomen.
Och det är en saltälskande grön mikro alg som kallas för Dunaliella Salina som domderar i sjön och ligger bakom det hela.
Som ni kanske redan vet eller kan tänka er så kan mycket få organismer överleva i sådana höga salthalter som Lake Reba har och den enda anledningen till att denna encelliga organism kan göra det är på grund av dess förmåga att skapa stora mängder betakaroten som i sin tur bidrar med att skydda den mot det intensiva solljuset som reflekterar bort salt och dessutom ger algerna sin mörkt rosa nyans.
Färgen kanske kan få många att tycka att vattnet verkar giftig eller på något sätt skadlig men det är helt fel då mikroorganismen är väldigt säker, inte bara att simma/bada i utan även att konsumera vilket är till fördel för lokalbefolkningen som ofta vardar i vattnet för att bryta saltet.
Faktum är att algen är så rik på antioxidanter att den ofta skördas och används i kosmetika och kostillskott.
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BadKidney

Här i min blogg handlar det en del om mitt liv/mående men även mycket om sådant som jag tycker om och som rör mina intressen. Jag är en Estetisk/konstnärlig/bohemisk, snäll, omtänksam, känslig, djur/naturälskande, andlig, smågalen, pysslig, drömmare.... Välkommen! Titta gärna in min andra blogg också: http://welcometotheasylum.blogg.se Som handlar om mitt andliga intresse och annat inom det området.

RSS 2.0