Oscarsgalan 2013 resultat

Bästa film: ”Argo”.

Bästa regi: Ang Lee (”Berättelsen om Pi”). (Gissade rätt)

Bästa kvinnliga huvudroll: Jennifer Lawrence (”Du gör mig galen!”).

Bästa manliga huvudroll: Daniel Day-Lewis (”Lincoln”). (Gissade rätt)

Bästa kvinnliga biroll: Anne Hathaway (”Les misérables”). (Gissade rätt)

Bästa manliga biroll: Christoph Waltz (”Django unchained”). (Gissade rätt)

Bästa icke engelskspråkiga film: ”Amour” (Österrike). 

Bästa animerade film: ”Modig”.

Bästa animerade kortfilm: ”Paperman”.

Bästa kortfilm: ”Curfew”.

Bästa dokumentär, långfilm: ”Searching for Sugar Man”.

Bästa dokumentär, kortfilm: ”Inocente”.

Bästa manus: Quentin Tarantino: (”Django unchained”).

Bästa manus efter förlaga: Chris Terrio: (”Argo”).

Bästa foto: ”Berättelsen om Pi”. (Gissade rätt)

Bästa klippning: ”Argo”.

Bästa kostym: ”Anna Karenin”.

Bästa mask och hår: ”Les misérables”.

Bästa musik: ”Berättelsen om Pi”. (Gissade rätt)

Bästa låt: ”Skyfall” (Adele Adkins, Paul Epworth, ur ”Skyfall”).

Bästa scenografi: ”Lincoln”.

Bästa ljud: Per Hallberg och Karen M Baker (”Skyfall”) och Paul NJ Ottosson (”Zero dark thirty”) (delat pris).

Bästa ljudmix: ”Les misérables”.

Bästa visuella effekter: ”Berättelsen om Pi”. (Gissade rätt)

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Tycket personligen att årets gala var sådär, Seth Macfairlane var tråkigare än jag trott och det var många av kändisarna som var på galan som även var med i själva showen och "stal" den lite ifrån honom.

Det roligaste med hela ståhejjet var nog ändå det att 3 svenskar tog hem varisn guldsatatyett =) I kategoriena bästa dokumentär (långfilm) och för bästa ljud där det blev oavgjort mellan 2 filmer och pga det så fick dom båda pris (har typ bara hänt 1 gång tidigare i oscarsgalans historia)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BadKidney

Här i min blogg handlar det en del om mitt liv/mående men även mycket om sådant som jag tycker om och som rör mina intressen. Jag är en Estetisk/konstnärlig/bohemisk, snäll, omtänksam, känslig, djur/naturälskande, andlig, smågalen, pysslig, drömmare.... Välkommen! Titta gärna in min andra blogg också: http://welcometotheasylum.blogg.se Som handlar om mitt andliga intresse och annat inom det området.

RSS 2.0