Jag Blir Så Jävla Förbannad!

Min mamma berättade detta för mig härom dagen, jag blev så jävla förbannad så jag kokar när jag tänker på det.
Det hände alledes i närheten av där vi bor, det har egentligen inte med saken att göra för det är lika jävla fruktansvärt vart den än händer när man utsätter ett djur för något sådant här.
Ska man ens våga ha sin egen katt ute när man vet att sånt här händer i ens närhet?
Fy fan, alltså om jag blev ögonvittne till något sådant, jag skulle klösa ögonen ur monstret/monstren!!!!


Katten Molly skjuten - förlorade ögat

Källa>>DT.se<<




FALUN

Det var Molly från Övre Haraldsbo som i förra veckan blev så illa skjuten i vänster öga att det måste opereras bort.
Hon har nu lämnat Falu Djursjukhus och är hemma som konvalescent med en förtvivlad familj som vårdar henne.
Polisen rubricerar illdådet som djurplågeri, vilket kan ge fängelse i upp till två år.

-Tack och lov att barnen och jag var hemma, när Molly kom inrusande genom altandörren vid halvniotiden i onsdags kväll, säger matte Helena Nyberg.

Väl inne flydde hon under en säng och "vrålade" så att Helena förstod att något var fel. När hon väl fick fram Molly upptäckte hon det blodiga ögat och kulan som satt kvar.

Det blev ilfärd till Falu Djursjukhus, som hade jouröppet och direkt kunde ta hand om Molly. Men blödningen i ögat var så smärtsam för katten att ögat måste opereras bort och ögonlocken sys ihop.

Molly är ett år gammal och bor med sin bror Pepsi hos familjen Helena Nyberg och Micael Höglund i Övre Haraldsbo. Katterna är barnen Simons och Filippas ögonstenar, och både de och deras kompisar är väldigt upprörda över det som hänt.

- Vi är jätterädda att det ska hända igen om Molly blir frisk och kan börja gå ut. Och en av pojkarna i skolan tyckte det var så hemskt att han inte kunde äta den dagen, berättar lillmatte Filippa.

Det finns flera barnfamiljer och familjer med katt i grannskapet, och alla är skakade av att någon skjutit med luftvapen mitt inne i villaområdet. Dessutom skjutit en katt som är kastrerad, öronmärkt, bär halsband och alltid hålls inne om nätterna.

- Vad man än tycker får man ju aldrig ge sig på ett försvarslöst djur utan ska förstås kontakta ägaren om det uppstår problem, säger Helena.

Än så länge går Molly hemma med tratt om halsen, som konvalescent efter sjukhusvistelse och operation. På måndag ska hon få ta bort stygnen, och förhoppningsvis kunna börja gå ut igen, om familjen törs släppa ut henne.

- Det är redan nu med hjärtat i halsgropen, som jag släpper ut Pepsi nu efter det som har hänt. Och jag vet inte hur vi ska våga släppa ut Molly, fast vi bor i villa och har egen gård, säger Helena.

 

Påskjutningen är polisanmäld och rubriceras i anmälan som djurplågeri. Det finns i dagsläget ingen misstänkt för att ha avlossat skottet.

 

Men både familjen och polisen hoppas att boende i området, som eventuellt hört eller sett något misstänkt på kvällen onsdag förra veckan ska höra av sig.

- Det är lite därför vi går ut med det här, då många med oss mår dåligt av att någon eller några går omkring och skjuter med luftvapen i området, slutar Helena och kramar om Molly, som är på bättringsvägen men enögd resten av livet.


Fakta: Åldergränsen är 18 år

För luftvapen kräver lagen att användaren är över 18 år.

För yngre åldrar krävs att användandet sker under vuxens uppseende.

 

Fakta: Kan ge fängelsestraff

Djurplågeri anmäls inte helt sällan till polisen, men leder utan vittnen oftast ingen vart.

Under augusti månad har fem anmälningar om djurplågeri inkommit till polisen i Dalarna.

Straffsatsen för djurplågeri spänner från böter upp till två års fängelse.

 

 

Publicerad: 2010-09-03 06:40

PIA PERSSON
[email protected]

 






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

BadKidney

Här i min blogg handlar det en del om mitt liv/mående men även mycket om sådant som jag tycker om och som rör mina intressen. Jag är en Estetisk/konstnärlig/bohemisk, snäll, omtänksam, känslig, djur/naturälskande, andlig, smågalen, pysslig, drömmare.... Välkommen! Titta gärna in min andra blogg också: http://welcometotheasylum.blogg.se Som handlar om mitt andliga intresse och annat inom det området.

RSS 2.0